Tegnap este ismét egy felkavaró élmény ért bennünket a Víg Színházban, ifj. Vidnyánszky Attilának köszönhetően. Hihetően őrültet játszani, még nem láttam színpadon eddig senkit.
Básti Juli jutott eszembe egy pillanatra a Sztálin menyasszonyából. A filmben annyira hitelesen adja a fogyatékos, őrült nőt, hogy ha ezt Amerikában forgatják, biztosan Oscar esélyes.
Ilyen hatást váltott ki belőlem a színpadon megőrült diktátor címszereplője is. A történet és a szöveg teljesen megegyezik az 1940-ben készített Chaplin filmmel. Bár a dialógus szinte szó szerint a filmből merítkezik, néhány helyen beiktattak olyan poénokat, amit a magyar közönség tudott értékelni. Magyarosítottak rajta egy kicsit. Kolléganőim nem tudták mire jönnek, mert megdöbbent kifejezést láttam az arcukon. Nem ilyet vártak.
Aki a filmet nem látta, és nem ismeri az alapsztorit és a történelmi hátteret, az úgy érezheti, hogy egy őrült, idétlen, abszurd színdarab közepén ül, és egy óra múlva megkérdezi magától: mit keresek én itt? Ez a felszín. A mélye viszont az ember határairól, túléléséről, az emberi jóságról és gonoszságról szól. Igaz, kicsit furcsa köntösben.
Azon túl, hogy a színpadi megoldások, a helyszínek kreatív megjelenítése nagyon tetszett, még a zsidó borbély álmát is sikerült a színpadra varázsolni. Vidnyánszky folyamatos kétszereplős jelenléte a színpadon lenyűgözött. Olyan gyorsan át tudott alakulni a klasszikus Chaplinből a tébolyult diktátorrá, hogy akár azt is gondolhattam volna, ketten játszák a szerepet. Kicsit moziélmény is volt, olyan tempósan váltottak a snittek. Bevallom nekem a film kissé unalmas volt. Chaplin persze parádés benne, de az első 20 perc után már az idétlen, mindig csetlő-botló karakter is egysíkúvá tud válni. Vidnyánszky ilyen szempontból nagyon jól csinálta a szerepet, mert elhittem, hogy Chaplin van a színpadon. Annyi trükköt, lépést, fogást, esést, mozdulatot mutatott be az előadás alatt, hogy megemelem a nemlétező kemény kalapomat előtte! A diktátort megformáló részek még ennél is jobban sikerültek, mert annyira megőrült, hogy egyes részeknél tátott szájjal néztem : ezt tényleg megcsinálják a színpadon? Hynkelként ugrált, hisztizett, ordibált, sírt, összement parányira, tombolt, égetett, megalázott, alkudozott, táncolt, parancsolt...
Emlékezetes volt még Wunderlich dalolása, Király Dániel olasz temperamentuma.
Sokkal izgalmasabb volt, mint a film. Pörgős, dinamikus, idétlen, komikus, szarkasztikus. Az őrült 20. századot teljes mértékben meg tudta mutatni. Bátor húzás volt Eszenyitől. De bejött!
képek, infó: a Víg Színház oldaláról.
Hynkel/Borbélyifj. Vidnyánszky Attila
Schultz hadnagyWunderlich József
Herr SpejzHajduk Károly
Herr HerinGados Béla
HannaSzilágyi Csenge
TudósítóEmber Márk
Grűber úrLukács Sándor
GrűbernéIgó Éva
NapalonKirály Dániel
Napaloniné/SchumachernéHullan Zsuzsa
Kalapos úr/Pincér/Sovány járőr/TrombitásZoltán Áron
Spook/Wagner/Parancsnok/KibitzenGyöngyösi Zoltán
TitkosügynöknőWaskovics Andrea
HildaRéti Nóra e.h.
SzatócsViszt Attila
K. kapitány/Magas járőrErtl Zsombor e.h.
Angol katona/JárőrReider Péter e.h.
NővérMárkus Luca e.h.
ÁpolónőAntóci Dorottya e.h.
Közreműködik: ÁNOSI GÁBOR, BÁLINT BARNA, BÁRSONY SZANDRA, FORRÁS ADÉL, KOLOZSVÁRI ÁDÁM, KÓBOR BALÁZS, KURUCZ ÁDÁM, TÓTH BRIGITTA, TÓTH MÁTÉ, SAFRANKA-PETI ZSÓFIA, VIOLA PÉTER, VITÁRIUS ORSOLYA
Zenészek: HLASZNY ÁDÁM, HOSSZÚ KRISTÓF, GELLÉRT-ROBINIK PÉTER, KISS-VARGA ROBERTA IZABELLA, KURUCZ LEVENTE, MESTER DÁVID, RÓNAI GÁBOR, TÓTH PÉTER, STANDOVÁR MÁTYÁS
Reptetés technika: MIHÁLY GÁBOR
Pirotechnika: TÖRÖK FERENC
Artista oktatók: KŐMŰVES TIBOR és VINCZE TÜNDE
Mozgásmester: RUJSZ EDIT
Verekedés: BALÁZS LÁSZLÓ
Jelmez kivitelező: HORVÁTH KATALIN
Pirotechnika: TÖRÖK FERENC
Artista oktatók: KŐMŰVES TIBOR és VINCZE TÜNDE
Mozgásmester: RUJSZ EDIT
Verekedés: BALÁZS LÁSZLÓ
Jelmez kivitelező: HORVÁTH KATALIN
Súgó: MÉSZÁROS CSILLA
Ügyelő: BALÁZS LÁSZLÓ, SCHMIDT RÓBERT, WIESMEYER ERIK
A rendező munkatársai: CSEPLYE DÁNIEL, EFSTRATIADU ZOÉ, PATKÓS GERGŐ
Szcenika: JUHÁSZ ZOLTÁN
Világítás: CSONTOS BALÁZS
Zeneszerző: KOVÁCS ADRIÁN
Zenei vezető: MESTER DÁVID
Díszlet: ANTAL CSABA
Jelmez: PUSZTAI JUDIT
Koreográfia: BÓBIS LÁSZLÓ
Dramaturg: VÖRÖS RÓBERT
Ügyelő: BALÁZS LÁSZLÓ, SCHMIDT RÓBERT, WIESMEYER ERIK
A rendező munkatársai: CSEPLYE DÁNIEL, EFSTRATIADU ZOÉ, PATKÓS GERGŐ
Szcenika: JUHÁSZ ZOLTÁN
Világítás: CSONTOS BALÁZS
Zeneszerző: KOVÁCS ADRIÁN
Zenei vezető: MESTER DÁVID
Díszlet: ANTAL CSABA
Jelmez: PUSZTAI JUDIT
Koreográfia: BÓBIS LÁSZLÓ
Dramaturg: VÖRÖS RÓBERT
Rendező: ESZENYI ENIKŐ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése