2018. november 23., péntek

Paulo Coelho : Az alkímista

  Most már kezdem sejteni, miért mosolyognak sokan, kicsit lenézően  ha a Coelho idézeteket emlegetik. Eddig azt hittem, a népszerű írónak jó könyvei vannak. Nagy tévedés. 

  Első találkozásom a szerzővel A zarándoklat című könyve volt Kb. 6-8 éve vettem meg. Nagy nehezen átrágtam magam rajta (ha jól emlékszem végigolvastam, vagy nem?). Unalmas, vontatott irományra emlékszem. El is adtam a neten. Akkor azt gondoltam, biztos nem ez a legjobb könyve, nem ezért népszerű író. Azóta nem is vettem kezembe könyvét. Most is csak azért, mert olvastam egy ajánló listát a 14-15 éveseknek, és azon szerepelt az Alkimista. Véletlenül a könyvtárban a kezembe akadt, gondoltam Eszternek jó lesz, ha már hozzáértők ajánlják. Kicsit húzta a száját olvasás közben, azt mondta unalmas. Én szokás szerint hajtottam neki: " Olvass csak, tetszeni fog!" Most már megértem, szegény miről beszélt. Egy hős ez a lány, hogy kitartott!
  Gyenge történet, egysíkú, unalmas leírások, gyakori ismétlések, olcsó közhelyek odavetése két oldalanként. Nekem ezt jelentette a 170 oldal. Olyan érzésem volt, hogy a történet csak azért jelent meg, hogy a sok életre szóló "bölcs" tanácsok valamibe be legyenek csomagolva, ami regénynek tűnik, mert a felsorolással nem venné meg senki a könyvet. A bevezetéssel azt a hamis érzetet kelti, hogy spirituális élményem lesz. Nem jött össze. Inkább hasonlított valamilyen tanokat összesítő tákolmánynak. Útmutatás-szerű valami, amiben a példabeszédekhez az andalúziai fiú történetei adnák az alapot. Egyetlen dolog tetszett benne: az utolsó néhány oldal, amelyben végre érdekesre fordult a cselekmény. Aztán sitty-sutty:vége is lett.   Megnyugodtam, hogy már az első könyvélményem olvasásakor sem tévedtem. Unalmas Coelho. Állítólag ezt tartják fő művének. Akkor azt hiszem, több regényével nem töltöm az időmet. Coelhoval kapcsolatban hallottam azt a kifejezést először, hogy midcult: " a midcult olyan kulturális termék, mely az elit művészet stíluseszközeit kisajátítva könnyen fogyasztható alkotásokat hoz létre, melyek azt is elhitetik befogadójukkal, hogy magasrendű művészi élményt él át. A midcult veszélyesebb, mint a giccs, mert felkelti az olvasóban a műveltség illúzióját." Havasréti József a Jelenkor folyóiratban.

Ez a néhány sor halálpontosan megfogalmazza helyettem, amit gondolok. 
  Eddig az alkimista kifejezéshez azért kötöttem pozitív érzéseket, mert huszonévesen Szepes Mária Vörös Oroszlánja megalapozta ezt. Egyik kedvencem. Választékos írása, kalandos cselekménye, okos gondolatai méltóak ehhez a témához. Te jó ég! Mennyivel jobb író, mint Coelho.

A brazil író álbölcs, álszent tanai nekem üresen csengenek. Valahogy nincs súlyuk. Hiába mantrázza, mégsem meggyőző.  


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

OLVASD EL IS!

Vadászati idény a kultúra mezején, avagy Mágnás Miska a Vígben!

  Azt tudtam, hogy ez a Mágnás Miska nem olyan lesz, mint a 70 évvel ezelőtti filmes változat, amelyben Gábor Miklós olyan jóképű, és olyan...