2018. április 4., szerda

Sopron - A Műemlékek városa

Sopronba kirándultunk a késő márciusi, esős napokon. Néhány hónapja még nem tudhattuk előre, hogy a tavasz ennyit várat majd magára, és inkább őszi kirándulás benyomását érezhetjük. De azért nem szegte kedvünkért a csapadék. Mi megnéztük magunknak Sopront. Esőben, szélben, napsütésben.
   A tavaszi szünet első napján már vonatoztunk az ország nyugati széléhez, hogy a lányoknak megmutassam ezt a magyar ékszert. Már többször volt szerencsém a várost látni, de itt mindig van új felfedezni való.
  A kibérelt apartmanban kipakoltunk, majd nyakunkba vettük a várost. A belváros szívében laktunk, 1 percre a Várkerület és a Hátsókapu sarkától. Spontán elindultunk, érdeklődve mentünk egyik átjáróba be, másikból ki. Aztán a kanyargások vége a főtéren ért véget, a Tűztoronynál, aminek a tetejére természetesen felmentünk. Korábbi böngészésekben azt olvastam, hogy 200 csigalépcső visz fel, de a pénztáros fiú közölte, csak lépcsőn jutunk fel, ami 120 db (szemében kérdés,hogy így is szeretnénk-e felmenni- haha, nem nézte ki belőlünk). A beugrókban a kőfalon régi térképekről, tervekről másolatok lógtak. A kilátás szuper volt, annak ellenére, hogy akkor már eső áztatta a háztetőket, és a mi fejünket is. A legtetején interaktív kivetítőn hallottuk és láttuk, hogy milyen lehet, amikor egy város a tűz martalékává válik. A főbejárat alatt kialakítottak egy hangulatos helyet, ahol a város ásatásaiból származó leleteket, faragványokat, köveket állítottak ki. A Tűztorony történetéről  ITT bővebben.
  A toronyból leérve az eső nem kímélte a turistákat. Bár nem sok volt a nézelődő, aminek nagyon örültem. Több utcán bolyongva nem találkoztunk se a helyiekkel, se városnézőkkel.

Fő tér, Kecske templom
A Tűztorony kapudísze a Fő tér irányából.
A Tűztorony feljáratának vaskapuja

A Városháza előtt találjuk Sopronyi Thurner Mihály szobrát, akinek fontos szerepe volt a '21-es népszavazáskor.

A Városháza előtt Sopronyi-Thurner Mihály,1918-1941 között volt Sopron polgármestere

Városháza
Szentháromság szobor és a Kecske templom

A Storno házban ma a Storno gyűjtemény és a városi történeti kiállítás látható. A XIV. századtól vannak itt emlékek, egészen a XX. századig. A svájci származású család Ferenc fia, mint kéményseprő telepedett a városba, majd festőművész, műgyűjtő és restaurátorként lett ismert. Érdekes életéről ITT bővebben.
Storno ház-múzeum

Liszt Ferenc 9 évesen, 1920-ban Sopronban adta első nyilvános hangversenyét.

Szép arányú voksolás a soproniaktól Magyarország mellett.
   A Kecske Templom nevét onnét kapta, hogy a torony homlokzatán egy kecske díszeleg, illetve az építtető Giesel Henrik címerállata is volt. A nép azonban azt mesélte, hogy egy kecske kincset kapart ki, és ebből épült a templom. Bővebben a  TEMPLOMRÓL .

A Patika Múzeum sajnos zárva volt.

Másnap egész nap esett, kb. egy órát sétálgattunk csak, és szétázott cipővel mentünk haza. A lányok élvezték a nap többi részét, mert megengedtem azt, amit otthon nem: Egész nap tv, net, rágcsa, buli.
Péntek reggel napsütésre ébredtünk. 9 órára el is készültünk, és a kora délutáni vonatindulásig bejártuk újra a várost.   Sopront midig a hűség városaként emlegetik, amely címre nem csak ők nagyon büszkék, de minden magyar hálás szívvel gondol arra a bizonyos népszavazásra, ami 1921. december 14-én zajlott. A városban sétálva lépten-nyomon összetalálkozunk ennek a nagyszerű eseménynek az emlékével.

A zöld kő legendája: A legenda szerint az utazó előkelőségek, a kereskedők, a falusiak, no és a nagy számban érkező mesterlegények, a Zöld kő ismeretével igazolhatták Sopronban jártukat. Más városban megfordulva kérdezhették az innen érkezőt: ”Hol található a Zöld kő?” “Az előkapui átjáróban” - volt az igazmondást adó válasz.

Az eredeti Zöld kő mai is megtekinthető, a Fabricius-ház gótikus nagytermében található ez az emberfej nagyságú kékeszöld kristályos ásvány, amit a geológiai tudomány lazulit néven tart számon. Összetétele vas, mangán, alumíniumfoszfát, zöldes színét a vastartalom adja. Magyarországon csak ritkán lelhető fel, a Soproni-hegység területén, az Alpok nyúlványán fordul elő. Ritka színe, mérete miatt kerülhetett megbecsülésre és közszemlére beépítve Sopron előkapui átjárójába.

Első hiteles említése az ún. Korabinsky-féle lexikonban található, amely 1786-ban jelent meg német nyelven Pozsonyban és a múzeum könyvtárában is megtalálható. Sopron ismertetésénél azt olvashatjuk, hogy a Zöld kő az előkapui átjáróban látható (... der grüne Stein unter dem Durchgang des vordern Thors…). A simára, fényesre kopott járó felülete 23x18 centiméter, legnagyobb vastagsága 14 centiméter. E színjátszó követ a város legforgalmasabb területén bárki láthatta, megfigyelhette. Egyben a város szimbóluma is volt.

A legenda egy Taschner Tamás vezette múzeumi élménytúrán ejtette rabul a soproni Kuslics Pétert. Az idegenvezetőtől hallottak alapján megterveztette és Edőcs Márta üvegművésszel le is gyártatta a Zöld kő mai, macskakő méretű másolatát, mely a múzeum közreműködésével került ki egykori feltételezett helyére, a Tűztorony közelébe. turizmus.sopron.hu

A templom utcába sétálgatva egy bácsi szóba elegyedett velünk, és kedvesen el kezdte mesélni, hogy épp ahol állunk az a legrégebbi ház a városban, XIV. századi. Elmesélte, hogy a belvárosban csak két ház nem műemlék, az összes többi igen. Beinvitált az udvarba is, ahol a rács mögötti falmaradvány római kori. Sopron valóban a műemlékek városa. Több, mint 200 műemléke van, ezzel második helyezett a Budai Vár után.