2017. április 4., kedd

Koncert: Kováts Kriszta: Arany-óra - MÜPA

  Kicsit elmaradtam az élmények írásával, mióta megjött a jó idő. A napi rutin teendők után, ha tehetem a kertben, udvaron vagyok, élvezve a majdnem nyárias, márciusi- áprilisi napsütést. Amikor a lányok hazaérnek a suliból, még akkor sem megyünk a hűvös házba, este 6-ig a friss levegőn kellemesebb az élet. 
  Az idén 200 éve született Arany Jánosról méltóképpen mi is megemlékeztünk a Müpa műsorát kihasználva.





   Nekem mindig nagy kedvencem volt Arany, elsősorban a Toldi miatt. Tavaly láttam a nagyobbik, 6. osztályos lányommal a Pesti színházban az egyszemélyes Toldi előadást Csőre Gáborral. Nagy élmény volt, annyira tetszett mindkettőnknek, hogy szerintem meg fogjuk ismételni. 
 Na, szóval! Március 24-én, pénteken este Kováts Kriszta és barátai koncertjén az Arany János balladái voltak feldolgozva zenés, és vizuális formában. Koncerten még nem találkoztam ilyennel. Miközben Kováts Kriszta és a Fool Moon énekegyüttes elkezdte a zenét, közben oldalt az asztalnál ülő Farkas Gábor Gábriel grafikai élménnyel tette érthetővé ( a kisebbik lányom számára is) a balladák történetét. Nagyon speciális technikával rajzolt Gábriel, ugyanis egy vonallal alkotta meg a műveit, amit mi abban a pillanatban láttunk a kivetítőn. Hajszál pontossággal időzítette a dalokhoz a képet. Réka tátott szájjal figyelte ( na persze mi is) ahogyan megszületnek az alkotások a kivetítőn. 

A Müpás ismertető:
„Edward király, angol király / Léptet fakó lován: / Hadd látom, úgymond, mennyit ér / A velszi tartomány.” Ki ne ismerné ezeket a sorokat? Na de énekelve? 2017-ben ünnepeljük Arany János születésének bicentenáriumát, ezért ismét műsorra tűzzük az Arany-órát, amelynek bemutatója 2008-ban itt, a Müpában volt. Az Arany-óra több műfajt ötvöz egybe: koncertet és színházat, képzőművészetet, videót és irodalmat. De a legfontosabb, hogy Arany balladái csak énekhanggal, azaz acappella, több szólamban szólalnak meg. Szörényi Levente klasszikus feldolgozása mellett (Vörös Rébék) Szirtes Edina Mókus írt új dalokat Kováts Kriszta számára. Partnere az itthon és külföldön egyaránt népszerű, öttagú Fool Moon férfi énekegyüttes, valamint Farkas Gábor Gábriel, aki nemcsak énekel, de helyben készülő rajzai és az ezekből generált videó adja majd a műsor látványvilágát. A ritmusszekciót Keönch László Farkas és Jammal beatboxos előadók alkotják. Az este különlegessége, hogy a zeneszerző Szirtes Edina Mókus is fellép. Az elhangzó balladák: Mátyás anyja, Vörös Rébék, Árva fiú, Hídavatás, Éjféli párbaj, Zách Klára, Tetemrehívás, Népdal, A walesi bárdok, Ágnes asszony. 
A kicsi már türelmetlenül várta a walesi bárdokat, mert csak azt ismeri ( majdnem az egészet kívülről) a balladák közül. Végre felcsendült, mai fiatalos stílusban, beatbox-os betétekkel, illetve énekes párbeszéddel, amiben Edward királyt Gábriel személyesítette meg, igen erőteljes stílusban.  Először Anita barátnőmmel és a lányokkal összenéztünk. Az Ő szemükbe is a rácsodálkozást láttam, de aztán néznünk és hallgatnunk kellett. A walesi bárdokban előre megrajzolt, komplex képek voltak. Nagyon aprólékos, ötletes rajzok.

Nem győztünk ámulni Gábriel sokoldalúságán. Gyönyörű mély orgánuma van, szép énekhangja, táncolt, és profin rajzolt. Számomra Ő volt az est meglepetése. Kováts Kriszta szépen csengő, tiszta hangját ismertem régebbről, és nagyon hatásos hangzású volt a férfi acappella együttes is. Szirtes Edina Mókus hegedű betétei és éneke is ismerős volt, most is hozta a formáját. 

 Nagyon érdekes egyvelege volt a kulturális formák ötvözésének, szeretem az újításokat. 

A Fool Moontól egy kis zene:





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

OLVASD EL IS!

Vadászati idény a kultúra mezején, avagy Mágnás Miska a Vígben!

  Azt tudtam, hogy ez a Mágnás Miska nem olyan lesz, mint a 70 évvel ezelőtti filmes változat, amelyben Gábor Miklós olyan jóképű, és olyan...