2019. április 23., kedd

Tragikomédia 90 oldalon, azaz Örkény István: Tóték

  Előre olvastam. Májusban megnézem Eszterrel a Tótékat az Örkényben, ezért a kőszegi kiruccanásunkra magammal vittem egy vékonydongájú könyvecskét, Örkény Tótékját.
Vahl Ottó felvétele

    30 évvel ezelőtt olvastam. Nagyon sok részletre emlékeztem meglepő módon. Néhány lopott félórácska alatt elolvastam, amíg kipihentük a városnézést, és a túrát.
Feldobta a hangulatomat Örkény egyszerű, mégis zseniális színdarabja. A valóság és az abszurd helyzetek fura házasságából egy groteszk történet sül ki, amin mosolygunk, de szívünk szerint inkább sírnánk. Az a trükkje, hogy az apró részletekben rejti el azokat a poénokat, amiért érdemes elolvasni. Ez az abszolút humor nagyon könnyen jön a szereplők szájából. Mivel tudom, hogy a színházban Csuja Imre lesz Tót, önkéntelenül is előttem volt olvasás közben, és annyira beleillett a szájába a dialógus, hogy most mást nem is tudok a szerepbe képzelni. Imádom ezt a szatírikus hangulatot. 1966-ban írta a kisregényt, majd egy év múlva átdolgozta drámává, 1969-ben Párizsban elnyerte vele a Fekete Humor Nagydíjat. Örkényről minden infó megtalálható az orkenyistván.hu weboldalon.
  Várom az előadást május 10-én az Örkény Színházban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

OLVASD EL IS!

Vadászati idény a kultúra mezején, avagy Mágnás Miska a Vígben!

  Azt tudtam, hogy ez a Mágnás Miska nem olyan lesz, mint a 70 évvel ezelőtti filmes változat, amelyben Gábor Miklós olyan jóképű, és olyan...